Thursday 12 October 2017

MANFAAT LUBAN UNTUK IBU HAMIL DAN DALAM PANTANG



Boleh ke ibu hamil dan dalam pantang amalkan Luban  ?

Boleh, insyaallah tak ada masalah, memang sifat luban panas, bukan lembap, tapi panas tahap sederhana biasa je tak akan memberi kesan pada org yg baru hamil dan juga baby yg baru bersalin, kerana sifat  semulajadi luban termasuk dlm kategori herba panas tahap sederhana biasa,kebanyakan herba yg jenis panas biasanya bersifat panas yg agak kuat  tak sesuai utk ibu mengandung, terutamanya diawal kandungan.

Sebaliknya Luban ni memang disyorkan oleh Rasulullah saw untuk ibu mengandung sebagai persediaan awal utk melahirkan anak2 yang kuat daya ingatan dan kuat fizikal.

Antara manfaat Luban pada ibu yang sedang hamil dan dalam pantang :
✔Sebaiknya di amalkan setiap hari sebab waktu hamil dan dalam pantang , emosi ibu-ibu selalu tidak stabil kan, jadi Luban merawat masalah emosi seperti stress dan depression.
✔Merangsang fungsi dan membaikpulih masalah saraf , jadi ianya sangat penting untuk merawat ibu-ibu yang mengalami masalah sakit-sakit badan, lenguh, sakit kepala dan angin dalam badan.
✔Ibu -ibu telah hamil selama 9 bulan dengan rutin yang padat setiap hari dan selepas bersalin pula menjaga bayi sehingga kurang tidur dan kurang rehat, dengan amalkan Luban membantu mengurangkan keletihan dan menyembuhkan luka-luka selepas bersalin.
✔Yang penting ianya pemakanan yang terbaik untuk diamalkan ketika hamil kerana dapat menguatkan fizikal anak dan mencerdaskan minda bayi sejak dari kandungan lagi. Nak anak cemerlang sejak dari kandungan lagi?  cubalah amalkan Luban. Insha allah badan cergas minda pun cerdas.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes