Wednesday 15 November 2017

OTAK PERLUKAN TENAGA YANG BANYAK UTK BEKERJA


OTAK PERLUKAN TENAGA YANG BANYAK UTK BEKERJA
.
Otak adalah organ utama yang Allah anugerahkan kepada manusia bagi mengawal semua system badan manusia agar berfungsi secara automatik.
.
Walaupun otak hanya satu organ yang kecil jika dibandingkan dengan organ2 lain dalam tubuh badan manusia tetapi otak adalah organ yang paling banyak menggunakan tenaga iaitu sekitar 20% daripada keseluruhan tenaga yang dihasilkan oleh badan.
.
Hal ini jelas menunjukkan betapa banyaknya kerja yang dilakukan oleh otak dan sudah pastinya banyak tenaga yang diperlukan oleh otak untuk melancarkan gerak kerja yang dilakukannya.
.
TUGAS OTAK!
.
Otak bukan sahaja mengawal sebarang aktiviti yang dirancang seperti berfikir, menjana idea, menulis, bergerak dan lain-lainnya.
Malah otak juga mengawal aktiviti diluar kawalan manusia seperti degupan jantung, denyutan nadi, menghantar maklumat, menerima isyarat deria, pengaliran darah keseluruhan badan dan banyak lagi dalam sistem bio tubuh manusia.
.
OTAK PERLUKAN MAKANAN YANG BERKHASIAT !
.
Sebab itulah, otak sentiasa memerlukan makanan yang mempunyai khasiat yang tinggi untuk membantu perkembangan mental dan mengawal keadaan emosi seseorang.
.
Dalam Islam jenis pemakanan yang baik diperlukan bukan sahaja untuk kecergasan fizikal semata2 tetapi turut menguatkan rohani.
Makanan yang baik lagi berkat boleh membantu meringankan seseorang untuk menjalankan ibadah dengan sempurna dan meningkatkan motivasi atau himmah seseorang dalam melakukan ibadah.
.
MAKANAN LUBAN.
.
Saya nak share dengan anda semua salah satu makanan sunnah yang terbaik iaitu LUBAN sejenis makanan sunnah yang agak terpinggir sekarang kerana ramai yang sudah tidak mengenalinya, walaupun kewujudannya sudah wujud sejak zaman berzaman lagi, dikatakan sebelum zaman Nabi Muhammad sudah wujud.
.
Luban bukan sahaja sejenis makanan genius yang menjadi amalan para ulama silam bahkan makanan hebat yang turut membantu meningkatkan tumpuan, menguatkan daya ingatan dan merangsang pertumbuhan sel-sel otak, selain menyumbang kepada kesihatan tubuh badan yang menyeluruh meliputi kesihatan saraf, otot, sendi tulang dan segala organ dalaman.
.
Pemakanan P’tar Luban yang mengandungi ramuan utama Luban dan sedikit kismis dan kurma dapat memberi tenaga yang konsisten dalam tempoh yang lama.
Hasilnya, kita dapat memberi lebih tumpuan dan fokus ketika belajar, bekerja dalam jangka masa yang panjang dan juga dapat memelihara sistem saraf yang menjadi tunjang utama bagi mekanisme kerja otak.
.
Selamat Beramal, semoga bermanfaat.
.
Berminat untuk dapatkan P’TAR LUBAN, boleh terus whassap ke talian
📲 https://www.wasap.my/60129405699 (Adzman Adzman Ahmad)
📲 https://www.wasap.my/60133768605 (Ummu Nur Khadijah)

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes