Thursday 24 August 2017

Luban Makanan Sunnah amalan para ulamak

LUBAN MAKANAN OTAK.
.
Otak memiliki tugas yang sangat komplek dan unik dengan mengawal dan mengatur ribuan fungsi tubuh manusia.
.
Sebab itu,sudah menjadi kelaziman bagi orang2 hebat sejak zaman berzaman lagi mereka sangat mengambil berat terhadap nutrisi yang diperlukan oleh otak untuk meningkatkan kekuatan fungsi otak dengan efektif.
.
Tak hairanlah jika diselusuri sejarah amalan pemakanan para ulama’ dan ilmuan islam, kita dapati bahawa LUBAN menjadi salah satu makanan yang tidak dapat dipisahkan daripada amalan harian mereka.
.
Menurut sejarah , Imam Syafie yang amat terkenal dengan kekuatan daya ingatannya selalu mengamalkan memakan Luban sehingga akhir hayat beliau. Setelah meninggal dunia didapati kesan Luban masih berada di celah-celah gigi al Imam Rahimatullah.
Sudah terbukti Luban menjadi amalan warisan bermula dikalangan para sahabat Nabi radhiallahu ajmaie (RHA) berterusan sehingga zaman imam2 mujtahid seperti imam syafie dan diteruskan sehingga ke generasi terkini walaupun tidak meluas. 

.
Maknanyan LUBAN ni bukan makanan biasa-biasa kann, mesti ada sesuatu yang unik dan istimewa sehingga menjadi pilihan tetap kepada mereka yang luar biasa hebat

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes